prestatienorm

Onze prestatienorm in 2020

De ambulance was in 2020 gemiddeld na 9,49 minuten ter plaatse. 90,6% van alle inzetten van RAV-Fryslân was binnen de 15-minutennorm. Ondanks dat het percentage 4% lager is dan in 2019, zijn we tevreden. “COVID-19 had het afgelopen jaar impact op de prestatienorm van RAV-Fryslân. Door de verlengde procestijden is het aantal inzetten binnen de 15-minutengrens verschoven”, legt Sietze Kijlstra uit. “We zijn heel blij dat wij ondanks de lastige periode nog steeds goede ambulancezorg konden bieden.”

Er is geen enkele dienst uitgevallen en het ziekteverzuim bleef laag. Ook het feit dat Fryslân een plattelandsregio is met veel één-autoposten is een verklaring voor de iets langere responstijd. Sietze: “Verder hebben we in Noord-Nederland verreweg het grootste aantal patiënten ontvangen uit andere regio’s. Hierdoor hebben wij meer dan ooit bovenregionale ritten uitgevoerd.”

RAV-Fryslân is wendbaar en flexibel. “Een jaar geleden kregen we te maken met een geheel onbekend virus; corona. Iedereen heeft zijn verantwoordelijkheid gepakt en ingevuld. We hebben het RCPS ingericht en stonden in Noord-Nederland voor elkaar klaar om samen deze crisis te managen.“ Hij noemt nog de massale inzet in maart. “Negentien teams reisden af om patiënten op te halen uit het Zuiden. Een indrukwekkende rij ambulances. Ik ben oprecht trots op de prestaties die onze mensen in deze crisissituatie hebben geleverd.”